Tijdsduur van diverse activiteiten

De kringactiviteiten duren 20 minuten. 
De activiteiten die in de speelzaal plaatsvinden duren 45 minuten. 
Speelplaatsactiviteiten duren ook drie kwartier en tot sloten duren de activiteiten in de hoeken 25 minuten. 

Schatkist en verkeer

Zit verkeer geheel geïntegreerd, met andere woorden; kunnen we de huidige verkeersmethode naast ons neerleggen en alsnog de kerndoelen halen?
Verkeer hebben we geïntegreerd. We hebben gekeken wat ze vanuit het SLO wereld moeten kennen en dat integreren we in de ankers. Het is wel zo dat bepaalde ankers daar zich meer voor lenen als andere. Bijv. buiten spelen en avontuur passen er beter bij dan Doen Alsof of Start.


Schattenmap

Ik las over de portfoliomap “mijn schattenmap” maar ik kom nergens tegen waar de leerkracht deze vindt. Is het de bedoeling dat ze zelf een mapje maken of heeft Zwijsen hier iets voor bedacht?

De kinderen maken dit mapje in het anker start. Dit is een activiteit in dit anker.

Het vriendenboekje

Het vriendenboekje van Schatkist is bedoeld voor de kinderen. Nadat het Zoemverhaal is voorgelezen schrijven de kinderen in de lees- /schrijfhoek in het eerste vakje wat ze het leukste vinden aan het Zoemverhaal. 
In het tweede vak teken ze de vormen die centraal staan in het Zoemverhaal. Bijvoorbeeld bij het vierkant en kruis een huis, raam. 
Bij het derde vakje tekenen de kinderen het geluid dat ze gehoord hebben in het verhaal. Dit kan in letters (bijvoorbeeld "zzzzzzzz") of ze tekenen het van een bij. 
Bij de poppetjes tekenen ze het vriendje dat Zoem heeft ontmoet, dit kan bijvoorbeeld Rut de rups zijn. 
Op de achterkant kleuren ze de letter in die aangeboden wordt in het Zoemverhaal. 
Op deze manier zien we welke vriendjes Zoem heeft ontmoet in de verhalen en welke letters en schrijfvormen de kinderen geleerd hebben. 

De keuze voor welke kleur bij welke dag hoort.

Vaak komt de vraag naar boven of de kleuren van de dag steeds hetzelfde gehouden moeten worden of dat er de mogelijkheid is deze te kunnen wisselen. 

Er is een bewuste keuze gemaakt om veel kaartje te laten maken, zelfs in tweevoud. Er zijn scholen die schoolbreed op de weekplanningen bij elke dag een bewuste kleur gekozen (bijvoorbeeld; maandag is roze, dinsdag is groen etc.). Zij wilden graag deze bewuste kleuren ook bij de kleuters laten terugkomen. Omdat veel scholen dit toepassen, maar allemaal met andere kleuren, hebben wij ervoor gekozen om veel kaartjes te laten maken om elke school in hun behoefte te kunnen voorzien. 

Wij adviseren u niet te veel te wisselen met deze kaartjes. Zorg ervoor dat u duidelijk naar voren laat komen welke kleurenkaartjes worden gebruikt voor de dagen dat de kinderen niet naar school hoeven. Verder raden wij u aan voor elke dag één kleur te kiezen en die kleuren te laten hangen bij die dag. Dit zal op lange termijn voor herkenning bij de kinderen kunnen leiden. 

Kunnen de liedjes ook misschien ook op cd komen? Er zijn namelijk spellessen/ muzieklessen waarbij je liedjes moet gebruiken maar in onze speel- en gymzaal hebben wij geen beschikking over een digibord/ laptop etc. Dus dan is het toch handig als de liedjes ook op cd zouden staan.

Nee, wij mogen de liedjes niet op een cd uitbrengen. De school kan wel zelf de liedjes downloaden en op een cd zetten. Uitsluitend voor hun eigen gebruik.

Terug laten komen van een bepaald onderdeel

Het kan voorkomen dat je in de gaten hebt dat kinderen moeite hebben met een bepaald onderdeel van Schatkist en het blijkt dat de groep het niet goed beheerst. Je kiest ervoor om later in een anker hierop terug te komen om dit extra onder de aandacht te brengen. Hoe kun je dit inplannen? 

Tijdens het plannen van de activiteiten bij Schatkist kun je in Digiregie bij elke activiteit zien welk doel centraal staat. Als je weet dat een bepaald doel extra aandacht behoeft in de groep, zorg je ervoor dat je de activiteiten behandelt waarin dat doel centraal zal staan.  

Volgorde van activiteiten

De activiteiten binnen een anker zijn geordend op basis van de inhoud en opbouw. in de 'voorbereiding' wordt aangegeven of de leerkracht bepaalde 'vrij in te plannen' activiteiten het beste voor een bepaalde activiteit afwerkt. Het is niet aan te raden om de volgorde van de kernactiviteiten aan te passen, dit omdat deze op elkaar verder bouwen. 
Bij de activiteiten 'rond de letter' moet je bijvoorbeeld eerst het Zoemverhaal aanbieden om vervolgens in te gaan op het alzijdig verkennen in de kennismaking. In het ankerthema bouwen de activiteiten hier dan weer op voort en inde afronding ook. Ook daar is dus een specifieke opbouwen uitgewerkt die wij aanraden te volgen. 
Binnen een periode is de volgorde van welk anker u gebruikt wel vrij. 

Bijenhuis

Wij raden u aan het Bijenhuis aan te schaffen wanneer u kiest voor Schatkist. De materialen zijn een wezenlijk onderdeel van de routine 'rond de letter'. Zowel in de activiteiten, hoekenwerk als in andere materialen (het letterfilmpje, liedjes) wordt verwezen naar het Bijenhuis. De verwerking is afgestemd op die materialen, dus zonder die materialen komt een deel van de routine niet aan de orde. 

Leerkrachtassistent van Schatkist editie 3

In dit artikel worden verscheidene vragen rondom de Leerkrachtassistent van Schatkist naar voren. 

Ik heb een eigen thema ingepland in Digiregie, maar zie dit niet terug in de Leerkrachtassistent. Hoe kan dat?
In de Leerkrachtassistent worden alleen activiteiten getoond waaraan een digibordmodule is gekoppeld. Activiteiten bij een eigen thema zijn per definitie niet aan een digibordmodule gekoppeld.


Ik heb een activiteit ingepland in Digiregie, maar zie deze niet terug in de Leerkrachtassistent. Hoe kan dat?
In de Leerkrachtassistent worden alleen activiteiten opgenomen waaraan een digibordmodule is gekoppeld. De door u geplande activiteit heeft geen digibordmodule en wordt daarom niet weergegeven.

Ik had begrepen dat Schatkist Editie 3 uit 18 ankers zou bestaan. Echter zijn niet alle ankers momenteel opgenomen in de Leerkrachtassistent. Wanneer kan ik de andere ankers verwachten?
De ankers die momenteel niet in de Leerkrachtassistent te vinden zijn, worden gedurende het schooljaar hier aan toegevoegd. In Digiregie wordt een bericht geplaatst zodra er een nieuw anker aan de Leerkrachtassistent wordt toegevoegd. 

Kan ik een eigen afbeelding uploaden bij het woordweb?
U kunt een eigen afbeelding uploaden bij het woord dat centraal staat in het woordweb. Dit doet u door op de button rechts onder de afbeelding te klikken (een open vierkantje met een pijl omhoog). Er verschijnt dan een dialoogvenster waarin u de eigen afbeelding kunt selecteren.

Wanneer ik van groep wijzig, wordt de nieuwe groep niet weergegeven. Hoe moet ik dit aanpakken? 
Wanneer de nieuw geselecteerde groep niet meteen wordt weergegeven, is het nodig om de pagina te vernieuwen. Hiervoor klikt u op F5.


Zoemen in Schatkist editie 3

Er is een duidelijk verschil tussen het woord zoemen en het werkwoord lezen. Zoemen betekent gewoon “met verlengde klankwaarde”. Het is niet omdat zoemen aan bod komt dat kinderen dus gaan lezen. Dat is een belangrijk onderscheid. Je kan zoemen gebruiken puur auditief zonder schriftbeeld en dat doen we in schatkist. Je kan zoemen ook gebruiken bij het lezen. Dat doen we in Veilig leren lezen, tenzij als strategie voor lezende kleuters. De verwarring bestaat er dus in dat leerkrachten van zodra ze zoemen zien denken aan lezen terwijl het een werkwijze is en niet a priori de handeling (zeggen of lezen) bepaalt. Wat ook nog een puntje is: het is niet de bedoeling in schatkist om na het zoemend zeggen ook het schriftbeeld te tonen en dan zoemend te lezen. Lezen wil je pas inzetten als kinderen echt kunnen lezen (dus letters ook in nieuwe combinaties kunnen lezen).
Leren lezen is een technische vaardigheid die in groep 3 aan de orde komt. In Schatkist Editie 3 leren we kinderen bewust niet lezen. Onderzoek en praktijkervaringen laten zien dat het geen goede zaak is om deze vaardigheid in groep 2 expliciet te willen trainen. Er zijn immers heel wat andere leerlijnen in groep 2 die minstens even belangrijk zijn, zoals mondelinge taalvaardigheid met begrijpend luisteren en woordenschat, verhaaloriëntatie en verhaalanalyse: allemaal zaken die het begrijpend lezen positief versterken. Daarnaast is het erg belangrijk om kinderen gestructureerd en spelenderwijs vaardigheden aan te reiken die een hele sterke samenhang laten zien met technisch lezen en spelling, namelijk fonologische vaardigheden en fonologisch bewustzijn. Die vaardigheden krijgen daarom ook ruime aandacht in de routines rond de letter en op taaltocht, volledig in doorgaande lijn met Veilig leren lezen, kimversie in groep 3.

De strategie van “zoemend lezen is dus niet aan de orde in groep 1 en 2. Wat wel essentieel is in de voorbereiding voor technisch lezen, is fonemisch bewustzijn, de vaardigheid om afzonderlijke klanken in een woord te horen en ze te benoemen. Hiervoor is “zoemend zeggen” een belangrijke strategie. Door het verlengd uitspreken van woorden, worden klanken duidelijk ‘hoorbaarder’ voor kinderen, wat het makkelijker maakt om de klanken te benoemen. Activiteiten bij de routine rond de letter zijn zo opgebouwd dat kinderen door woorden  zoemend te zeggen, zelf de klanken in woorden gaan horen en tot fonemisch bewustzijn of klankbewustzijn te komen. Rekken ze bijv. aaaap dan is het makkelijker om “p” als aparte klank te ontdekken. Omgekeerd kan de leerkracht een woord zoemend zeggen en kan kind het woord dan nazeggen en de afzonderlijke klanken benoemen. Het zoemend zeggen is dus een hulpmiddel bij het verwerven van fonemisch bewustzijn en de auditieve analyse. Zoemend zeggen is in feite een tussenstadium bij het analyseren van woorden.Hier komen geen schriftbeelden van woorden bij te pas. Het zoemend lezen,  daarentegen, is een strategie bij het lezen.


Zodra kinderen zelf spontaan teken-klankkoppelingen verwerven; en zelf tot lezen komen van woorden waarin die letters in nieuwe combinaties voorkomen, dan spreken we van lezende kleuters. Voor deze kleuters  kunt u wel met zoemend lezen werken. Stimuleer hen te lezen met een correct startgedrag waarbij ze de mondstand klaarzetten en de klanken aanhouden zodat ze in elkaar overvloeien zonder te hakken; dus zoemend gaan lezen. Voor deze kleuters, kan u na het verkennen van de klanken in het woord via zoemend zeggen, het overeenkomstige schriftbeeld van het woord laten zien. Dit woord kunnen ze dan lezen met de strategie van zoemend lezen. Het is essentieel dat u ook voor deze lezende kleuters het fonemisch bewustzijn en auditieve analyse verder blijft oefenen aan de hand van zoemend zeggen en hakken. Deze vaardigheden zijn namelijk belangrijk voor de verdere ontwikkeling van het technisch lezen en spelling.

Schrijven voor groep 1/2

Is er voor het schrijfonderwijs een apart werkboekje voor groep 1/2 dat aansluit op de thema’s?
Het schrijven gebeurt op schrijfwerkbladen. De leerkracht print deze vanuit Digiregie. Deze bladen zijn vooral voor de kinderen van groep 2 bedoeld. Er is dus geen schrijfwerkboekje. Hiervoor hebben we gekozen, omdat we niet weten welke ankers een leerkracht gaat doen en we willen voorkomen dat een boekje slechts voor de helft gevuld zou worden. Van de schrijfwerkbladen die de leerkracht zelf print kan men een boekje maken.

Sluit Schatkist aan met Uk & Puk en Puk & Ko?

Uitgeverij Zwijsen heeft ook de kleutermethoden Uk & Puk en Puk & Ko die gebruik maakt van een registratiesysteem. De aansluiting met Schatkist editie 3 is meegenomen. 
Het eind vaardigheidsniveau van Uk & Puk is in Schatkist editie 3 opgenomen. De leidster geeft de eindgegevens kinderdagverblijf van het kind door aan de leerkracht en op basis hiervan kan de leerkracht het beginniveau basisschool aangeven van een kind in Digiregie Schatkist. Op basis hiervan kan dan een aanpak (ster, maan of zon) worden bepaald, zodat de leerkracht op de verschillende niveaus kan inspelen.

Letterposter

Bij de methode wordt een letterposter aangeboden. Op deze poster worden blokletters gebruikt en geen schrijfletters. 

Observatie binnen een anker

Vaak komt bij ons de vraag binnen of wij een advies kunnen uitbrengen hoe vaak u binnen een anker moet observeren en of dit verschillend is voor de groepen 1 en de groepen 2. 
Wij schrijven niet voor hoe vaak er geobserveerd moet worden binnen een anker. We zeggen wel dat op domeinniveau per kind (dus zowel kinderen van groep 1 als groep 2) in elke periode een beoordeling gegeven moet worden. Dus een beoordeling over getalbegrip of over meetkunde. Deze beoordeling wordt gebaseerd op observaties. Het is dus aan te raden om per periode van 3 ankers minimaal één observatie uit te voeren bij elk doel, maar dit is geen verplichting.

Letteraanbod

In Schatkist editie 3 worden diverse letters aangeboden. 
Binnen één anker worden twee letters aangeboden, waar de leerkracht er één van uitkiest. Wij adviseren hierin om negen ankers te behandelen in één jaar, wat automatisch wil zeggen: negen letters per jaar. 
Als leerkrachten ervoor kiezen om beide letters aan te bieden binnen een anker, dan kan dit uiteraard. Ook kunnen ze tijdens eigen thema's de letters aanbieden. 

Vaak komt de vraag bij ons terecht of de 'eu' en de 'au' wordt aangeboden in de methode, deze letters worden aangeboden.